logo BKS

logo BKS

Lagu tema usrah

BULETIN USRAH


Hak dan Kewajipan Seorang Muslim
Maksudnya:
Daripada Abu Hurairah r.a. Sesungguhnya nabi s.a.w telah bersabda : “ Hak seorang muslim terhadap muslim yang lain ada enam : (Sahabat bertanya) “ Apakah dia Wahai Rasulullah? ” Jawab baginda : “ Apabila engkau berjumpa dengannya berilah salam, apabila dia menjemput ke rumahnya hendaklah engkau terima, apabila dia meminta nasihat berilah nasihat kepadanya, apabila dia bersin lalu memuji Allah dengan “Alhamdulillah” maka doakanlah dia dengan ‘ yarhamukallah’, apabila dia sakit ziarahilah, seterusnya apabila dia mati iringilah jenazahnya ke kubur.”
(Riwayat Muslim)
Pengertian hak terhadap muslim yang lain ialah kewajipan yang mesti dipelihara dan diamalkan oleh setiap muslim bagi menjana keperibadiannya dan bagi melahirkan masyarakat Islam yang bersaudara selaras dengan firman Allah s.w.t. :
Maksudnya:
“ Sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara ”
(Surah al-Hujurat : 10)
Memberi salam adalah satu cara penghormatan yang diamalkan antara sesame Islam apabila bertemu. Hukum memberi salam ialah sunat muakkad, sementara menjawabnya pula adalah wajib. Firman Allah:
Maksudnya:
“ Apabila kamu diberi hormat (salam) maka balaslah hormat itu dengan cara yang lebih baik lagi atau menjawab sepertinya ”
(Surah an-Nisa’:86)
Ucapan salam yang diajarkan oleh Nabi ialah Assalamualaikum dan jawapannya ialah Waalaikumussalam.
0 Responses